Főoldal ▸ Szolgáltatások ▸ Teremakusztika ▸ Éttermek
A rossz éttermi akusztikát gyakran az öt legfontosabb ok egyikeként említik, amiért egy vendég nem tér vissza az étterembe. A mai modern éttermek legjellemzőbb tulajdonságai melyek egy része a rossz akusztikához vezet: csupasz falak, kemény padló, nyitott tér és nyitott konyha. A modern éttermi világ nagyrészt elvetette a szőnyegeket, asztalterítőket és nehéz függönyöket, a minimalista, letisztult modern dizájnért.
Bár a korral lépést tartani vizuálisan vonzó lehet, végül feláldozza az étterem kényelmét. A kemény, visszhangzó felületek elterjedtsége nagy, nyitott környezetben, azt jelenti, hogy a zaj felületről felületre oda – vissza verődik, meghosszabbítva a zaj „elhalásához” szükséges időt; más néven Reverberation Time (RT). Ez növeli a helyiség visszhangját és a környezeti zajszintet. Adja össze a nyitott bárokat és konyhákat, a konyha zsúfoltságát, az emberek élénk beszélgetését, az élőzenét, lármás és kényelmetlen zajos környezetet kapunk.
Míg egyesek ezt egy nyüzsgő, étterem részének tekintik – sokan úgy látják, hogy ez a különbség a visszatérővendég és az a vendég között, aki nem látogat újra el az étterembe. Egy tanulmány, amely azt vizsgálta, hogy a különböző korcsoportok hogyan reagálnak az akusztikára egy étteremben, megállapította, hogy az RT (visszhangossági idő) a döntő tényező a tér kényelmét és az étkezési élménnyel való elégedettséget illetően. Az eredmények azt mutatták, hogy a visszhangidő optimális tartománya 0,5 és 0,7 másodperc között van.
Számos olyan tényező együttes hatása van, amely rossz akusztikai környezetet teremt az éttermekben, ami rontja az étkezők elégedettségét:
Csupasz asztalok, kemény padló, nyitott terű kialakítások, amelyeket kemény felületű oszlopok és nyitott konyhák osztanak fel. Mindezek a modern éttermek jellemzői, amelyek fokozzák a zajt a vendégtérben.
Egy lármás étteremben a vendégek felemelik a hangjukat, hogy hallják egymást. Ez viszont megnöveli a helyiség általános zajszintjét, miközben a vendégek továbbra is hangemeléssel próbálják azt leküzdeni. A beszédérthetőség egyre jobban csökken.
Tanulmányok kimutatták, hogy a zajos éttermekben az étkező emberek a zajszint növekedésével az ételeiket kevésbé érzik sósnak és kevésbé érzik azt édesnek.
Az egyesült államokbeli The Boston Globe újság nyolc modern étterem decibelszintjét tesztelte Boston környékén. Az eredmények 66 decibeltől (a normál beszélgetési szintekhez hasonló biztonságos tartomány) 97 decibelig (egyenértékű egy motorkerékpár hangjával; napi nyolc óra kockázati expozíciós határérték) terjedtek. Az átlagos rögzített decibelszint 78 decibel volt, ami megfelel egy nagy forgalomi zaj szintjének. Milyen következményekkel járnak azonban ezek az éttermi zajszintek az ott étkezőkre nézve?
Egy étteremben, ahol sokan beszélgetnek, és felemelik a hangjukat, hogy a szoba környezeti zajszintje fölé kerüljenek, ami viszont növeli a környezeti zajszintet az étteremben. Ezt Lombard-effektusnak hívják. A szavak hangosítására fordított erőfeszítés elválaszthatatlanul összefügg a szoba decibel értékével. Minél magasabb a decibelszint egy étteremben, annál nagyobb erőfeszítést kell tenni a szavak megértésére, amint az az alábbi táblázatban látható:
Decibel (dB). | Hangerő |
54 | Csendes |
60 | Normál |
66 | Emelt |
72 | Hangos |
78 | Nagyon hangos |
Az Unilever élelmiszeripari cég és a Manchesteri Egyetem által végzett tanulmány azt kívánta kideríteni, hogy az éttermi háttérzaj befolyásolja-e az étkezők íz érzékelését. Azt találták, hogy az emberek a zajszint növekedésével kevésbé sósnak és kevésbé édesnek érezték az ételeket. Ezzel szemben, amikor a zajszint csökkent, az ízek érzékelése nőtt. Az eredmények azt mutatják, hogy a zaj némileg elfedi az ízt. Ez az egyik oka annak, hogy a repülőn elfogyasztott ételek íze nem túl jó. A motorok fülsiketítő zúgása kevésbé édessé és kevésbé sóssá teheti az étel ízét.
A cookie-kal kapcsolatos beállításait elmentettük.
Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információ a cokie-k használatáról